Proactief herhalen medicatie – Apotheekhoudende Huisartsenpraktijk Hallum – Hallum

Welkom bij de apotheekhoudende huisartsenpraktijk Hallum.

Vakantie dokter Nijhuis en dokter Verhoef
Vanaf maandag 29 april t/m vrijdag 10 mei zijn dokter Nijhuis en dokter Verhoef niet aanwezig in de praktijk. Zowel de praktijk als de apotheek zijn die dagen geopend. Er is beperkt spreekuur door dokter Dijkstra en waarnemende dokters. Voor niet dringende zaken verwijzen we u naar www.thuisarts.nl

Niet alles hoeft op het spreekuur
Het is de laatste maanden erg druk op het spreekuur, zeker bij dokter Nijhuis. De assistentes doen hun uiterste best te bepalen hoe, wanneer en bij wie u het beste geholpen kunt worden. Dit kan door telefonische adviezen, telefonische afspraken of afspraken op het spreekuur bij de assistente, spreekuurassistente huisarts, praktijkondersteuners of één van de artsen. Niet voor iedere vraag hoeft u bij de huisarts zelf te komen. Op die manier proberen we iedereen zo goed mogelijk te helpen. Wij vragen uw geduld en begrip hiervoor.

Meteen bellen of e-consult sturen of eerst zelf even informatie opzoeken?
Voor veel medische vragen kunt u zelf online al betrouwbare informatie opzoeken via thuisarts.nl
Een andere behulpzame site is moetiknaardedokter.nl (ook als app beschikbaar voor op de telefoon).

 

Apotheekhoudende Huisartsenpraktijk Hallum
Rondweg 29 9074 AP Hallum

Proactief herhalen medicatie

Dit jaar willen we, voor wie wil, starten met proactief herhalen van medicijnen voor patiënten die één of meerdere medicijnen langdurig gebruiken. Dit houdt in dat u deze geneesmiddelen niet zelf steeds apart hoeft te herhalen, maar dat wij, dat voor u doen. De apotheek houdt voor u bij wanneer uw medicijnen herhaald moeten worden. U krijgt automatisch een bericht wanneer uw nieuwe medicatie klaar staat, in de kluis of voor bezorging ( bezorging is standaard voor 75+ en kwetsbare patiënten).

Hoe werkt dit in de praktijk?
Via uw gegevens in ons computersysteem wordt herhaaldelijk gecontroleerd of uw chronische medicijnen binnenkort op zullen zijn. In de praktijk zal het zo zijn dat wanneer er nog voor twee weken aan medicijnen in huis is, de apotheek alweer bezig is met de nieuwe driemaandelijkse herhaling. U heeft dan ruim de tijd om de nieuwe bestelling op te halen.
Voordelen voor u:

  • U hoeft voor deze medicijnen geen etiketjes meer in te leveren of de medicatie via de herhaalreceptenmail of MGN (MijnGezondheid.Net) te bestellen.
  • Al uw chronische medicatie loopt gelijk en u kunt het in één keer meenemen.
  • Indien u een medicijn gebruikt dat besteld moet worden is dit op tijd binnen

Wat kan niet in proactief herhalen?
Helaas kunnen niet alle soorten medicijnen in deze makkelijke driemaandelijkse herhaalservice. Het gaat dan om medicijnen die niet chronisch gebruikt worden zoals antibiotica,  pufjes, koelkastproducten, bepaalde pijnstillers, zalfjes/crèmes of medicijnen waarvan het gebruik steeds wisselt zoals bijvoorbeeld bloedverdunners van de trombosedienst. Kalmerings- en slaaptabletten worden alleen per maand verstrekt, maar kunnen in overleg wel via proactief herhalen geleverd worden.

Wijzigingen in uw medicatie?
Wanneer er een wijziging in uw medicijnen of dosering plaatsvindt van een specialist of een andere voorschrijver dient u dit tijdig aan ons door te geven. Wij kunnen dit dan gelijk aanpassen.

Hoe gaan we starten?
We willen starten met patiënten die 1-3 soorten herhaalmedicatie gebruiken. Langzaam aan zullen we dan proberen uit te breiden.

Wilt u hier gebruik van maken?
Indien u graag gebruik wilt maken van proactief herhalen, kun u via MGN een e-consult sturen binnen de apotheek kant naar het kopje ‘ik wil gebruik maken van proactief herhalen’. Als u daar aangeeft mee te willen doen en tot wanneer u nog medicatie heeft van elk type kunnen we u omzetten naar proactief herhalen (indien u type medicatie daarvoor geschikt is). Maakt u geen gebruik van MGN dan kunt u ook een briefje inleveren in de herhaalrecepten brievenbus met de genoemde informatie en indien u dat heeft uw e-mailadres, zodat we u kunnen laten weten wanneer de herhaalmedicatie klaar staat.
Hoe snel we dit geregeld hebben is afhankelijk van hoeveel aanmeldingen er komen.

Totdat u bent toegevoegd is het dus wel belangrijk zelf op tijd nieuwe medicatie te bestellen als u nog geen reactie van ons hebt gekregen.